On syntynyt Genovassa v. 1956 ja on suorittanut laulun diplomin Genovan konservatorio N. Paganinissä, jossa hän on myös käynyt sävellyksen kurssin. On voittanut II Kansallisen Tito Schipa - kilpailun Leccessä ja kansainvälisen Pavia Lirica -kilpailun ja debytoi marraskuussa 1986 Jesissä Licinion roolissa Gaspare Spontinin oopperassa Vestaali.
Häntä pidetään yhtenä kaikkein kiinnostavimpana viimeisen vuosikymmenen italialaisena tenorina. Armiliato on laulanut kaikkein tärkeimmissä Italian ja maailman oopperataloissa joista mainittakoon Wexford (La Cena delle Beffe/1988), Dublin (Trubaduuri/1988), Parma ja Zürich (Naamiohuvit/1989), Rooma (Ernani/1989), Stuttgart (Cavalleria rusticana ja Madame Butterfly/1989, Jerusalem (Requiem/Verdi/1989), Frankfurt (La Bohème/1990, Belgrad (Aida/1990), Antwerpen (Don Carlos, Macbeth, Tosca, Manon Lescaut, La Bohéme/1990/1994), Marseille (Aida/1991), Montpellier (Simon Boccanegra, Don Carlos/1992-93), Caracas (Carmen ja Aida/1992-93), Pittsburgh (Carmen/1992),
Opera Pasific (Cavalleria rusticana ja Trubaduuri/1991,1993), Toronto (Tosca/Carmen/1993), Genova (La Bohéme, Norma ja Carmen/1992/1994/1997), Macerata (Carmen, Tosca/1994-95), Berliini (Aida/1994), San Francisco ja Philadelphia (Trubaduuri/1994), Bilbao ja Napoli (Cavalleria rusticana/1996/1997).
V. 1993 oli suurten debyyttien vuosi: helmikuussa hän sai Metropolitanissa suuren menestyksen Manricona Trubaduurissa. Hän palasi Metiin seuraavina vuosina Aidan, Cavallerian ja lopulta uuden Simon Boccanegran produktion vuoksi esittäen Gabriele Adornon roolin James Levinen johdolla. Elokuussa 1993 Armiliato debytoi Buenos Airesin Teatro Colonissa Toscassa ja palasi sinne vuotta myöhemmin mitä suurimman menestyksen saaneella tulkinnalla Mauriziona Cilean Adriana Lecouvrieurissä.
Maaliskuussa 1995 Fabio Armiliato sai todellisen menestyksen Milanon La Scalan debyytissään Faustina Boiton Mefistofeleessä Riccardo Mutin johdolla, jota seurasi Bonnissa uusi Manon Lescaut Giancarlo Del Monacon ohjaamana. Palermossa hän sai Cavalleriassa mitä suurimman menestyksen sekä yleisön että kritiikin ollessa yksimielisiä asiasta. Helmikuussa 1995 hän debytoi Cincinnatissa Turandot'n Calafin roolissa tavalla, jonka lehdistö määritteli trionfaaliseksi. Toukokuussa 1996 oli vuorossa debyytti Pariisin Oopperassa Manon Lescaut'ssa.
Näytäntökaudella 1996/97 Armiliato palasi New Yorkin Metropolitaniin Lorisin rooliin Giordanon Fedorassa Mirella Frenin kanssa, hän lauloi myös Cavalleriassa ja Toscassa James Levinen johdolla, jotka esitettiin Metin kiertueella Tokiossa ja Nagoyassa menestyksen ollessa edelleen poikkeuksellinen.
Kauden 1997/98 alku tapahtui debyytilla Lontoon Covent Gardenissa Gaala-konsertilla ja Metropolitaniin paluu alkoi Don Carlon 5-näytöksisellä versiolla. Helmikuussa oli Tosca Pariisissa ja maaliskuussa Carmen Bilbaossa, joita seurasivat Berliinin Deutsche Operissa Aida ja Trubaduuri.
Kolmessatoista vuodessa debyytistä Armiliato on laulanut 28 eri sankaripääroolia repertoaarin pääteoksissa ja on työskennellyt kaikein kuuluisimpien orkesterinjohtajien kanssa joista mainittakoon: jo aikaisemmin mainitut J. Levine ja R. Muti, N. Santi, G. Patané, D. Oren, M. Veltri, A. Allemandi, C. Badea, E. Müller, E. Pidó, G. F. Masini, M. Viotti, S. Varviso, A. Guadagno, J. Latham-König, D. Renzetti, S. Young, M. Chung.
V. 1997 Armiliato esiintyi Cavalleriassa heinäkuussa 1997 ja kesäkuussa 1998 (Trubaduuri) kaupungin puistoissa Metin produktioissa ja joulukuussa 1997 oli vuorossa Metissä Don Carlos kun San Franciscoon hän palasi Normassa v. 1998. Elokuussa 1997 hän debytoi Veronan Arenalla Aidassa ja Wienissä lokakuussa 1997 Trubaduurissa. Toukokuussa 1998 hän debytoi New Yorkin Carnegie Hallissa Donizettin Poliutossa konserttimuodossa.
Syksyllä 1998 oli debyytti Wienissä Naamiohuveissa ja Andrea Cheniér'n nimiosassa Pittsburghissa ja Baltimoressa nuoremman veljen Marco Armiliaton johdolla. Tehtävät New Yorkin Metropolitanissa jatkuvat 1999 Aidalla ja Cavallerialla ja v. 2000 Trubaduurilla sekä Nabuccon uudella produktiolla. Armiliaton tehtävät vuoteen 2001 asti vievät hänet esiintymään seuraaviin teattereihin: Lontoo, Baltimore, Montreal, Nizza, Montpellier, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Wien, Washington, Bilbao, Oviedo, Tokio ja Berliini.
V. 1989 Bolognan Bongiovanni -levy-yhtiö julkisti kokonaislevytyken Giordanon La Cena delle Beffe -oopperan live taltioinnista. Äskettäin julkistettiin Mascagnin maailman ensilevytys oopperasta Amica. Se sai suuren menestyksen maailman kriitikoilta. V. 1998 Armiliaton aarialevy "Ten years on stage" julkistettiin. Fabio Armiliato lauloi Beniamino Giglin kunniaksi 26.4.2000 Helsingissä
Suomen Beniamino Gigli -seura ja Italian kulttuuri-instituutti järjestävät Gigli-2023 Gaalakonsertin lauantaina 11.11.2023 klo 17.00 Savoy-teatterissa, Kasarmikatu 46, Helsinki.
Liput ovat myynnissä Savoy-teatterin ja Lippupisteen myyntipisteissä sekä netin kautta www.lippu.fi ja www.savoyteatteri.fi. Ohjelmassa on ooppera-aarioita ja klassista musiikkia.
Tänä vuonna meillä on erityinen onni ja ilo saada konsertin solistiksi tenori Jyrki Anttila, joka
viettää syksyllä taiteilijauransa 35-vuotisjuhlavuotta. Hän tekee eri puolille Suomea pitkän esiintymisturneen, ja kiertueen päätteeksi saamme juhlia Jyrkin loistavaa uraa gigliläisittäin tällä omalla konsertillamme. Jyrkin edellisestä esiintymisestä Gigli-seuralle on ehtinyt vierähtää jo neljännesvuosisata, joten voi syystä sanoa, että on jo korkea aika saada hänet uudelleen lavalle!
Konsertin toinen suomalaislaulaja on sopraano Piia Rytkönen. Piian lauluopinnot ovat vieneet
hänet Kuopion konservatorion, Tampereen AMK:n ja Sibelius-Akatemian kautta Itävaltaan. Siellä hän valmistui oopperataiteen maisteriksi Universität für Musik und darstellende Kunst Graz -taideyliopistosta syksyllä 2021. Piia sai saman tien vakituisen kiinnityksen Wienin valtionoopperan kuoroon ja on nyt asettunut perheineen keskelle Wienin musiikkimaailmaa.
Molemmat italialaislaulajat tulevat Emilia-Romagnasta, sopraano Elena Salvatori Forlìn kaupungista ja tenori Alessandro Goldoni Bolognasta.
Kaksikymmentäviisivuotias Elena Salvatori aloitti musiikkiopintonsa 14-vuotiaana Forlìssa opettajanaan maestra Wilma Vernocchi. Maisterintutkintonsa Elena on suorittanut Ravennan Giuseppe Verdi -konservatoriossa. Lisäksi hän on täydentänyt opintojaan mestarikursseilla Italiassa, Englannissa, Itävallassa, Luxemburgissa ja myös Sibelius-Akatemiassa Helsingissä. Tällä hetkellä hän tekee vahvaa nousua oopperanäyttämöillä eri puolilla Italiaa.
Tenori Alessandro Goldoni on ehtinyt tehdä jo vankan uran voittaen kilpailuja ja konsertoiden Italian lisäksi eri puolilla maailmaa: Euroopan ohella Afrikan mantereella, Aasiassa mm. Kazakstanissa, Kiinassa, Japanissa sekä Kanadassa. Hänen repertuaarinsa käsittää isoja tenorirooleja ja hän on laulanut useiden nimekkäiden laulajien, mm. Leo Nuccin, Raina Kabaivanskan, Mirella Frenin ja Andrea Bocellin kanssa. Alessandro tekee myös taiteellista yhteistyötä useiden kaupunkien ja oopperayhdistysten kanssa.
Konsertin laulajia säestää pianisti Jari Hiekkapelto, joka on vuosia toiminut Sibelius-Akatemian oopperakoulutettavien korrepetiittorina. Juontajana toimii sopraano Laura Pyrrö.
Lippujen hinnat (sisältäen palvelupalkkion): 47 € peruslippu, 42 € ryhmäliput (väh. 10 hengen ryhmät), 15 € opiskelijat, varus-/siviilipalvelusmiehet, työttömät, turvapaikan hakijat; 10 € lapset alle
16 v. Lisäksi mahdollinen toimitusmaksu.
Sopraano Saara Kiiveri ja tenori Mauro De Santis tulevat uusina laulajina Gigli-2022 Gaalakonserttiin.
Suomen Beniamino Gigli -seura järjestää Äitienpäivän kahvikonsertin sunnuntaina 8.5.2022 klo 15.30 Villa Kiven kirjailijatalon juhlasalissa, Linnunlauluntie 7, 00530 Helsinki, Töölönlahden rannalla vastapäätä Suomen Kansallisoopperaa.Päiväkahvien lisäksi konsertissa saa nauttia suloisista italialaisista ja suomalaisista lauluista ja aarioista, joita tulevat esittämään sopraano Piia Rytkönen sekä tenori Tuomas Miettola säestäjänään Jari Hiekkapelto, piano.
Gigli -seura järjestää itse kahvitarjoilun, jonka vuoksi pyydämme ilmoittautumiset 6.5.2022 mennessä sähköpostitse: irma.arminen@luukku.com Kahvikonsertin hinta on 20 € / 5 € (lapset alle 12 v.) ja sen voi maksaa Suomen Beniamino Gigli -seuran tilille (FI63 1271 5000 5838 06) tai käteisellä ovella, kunhan olet ilmoittautunut etukäteen.
Tervetuloa Töölönlahdelle!
YLE 1 radion Outi Paanasen toimittama Narrin aamulaulu:Beniamino Gigli laulaa
Lähetetty radiossa perjantaina 9.10.2020 klo 11.00,uusinta sunnuntaina 11.10.2020 klo 8.05.
Ohjelma on kuultavissa YLE Areenassa 9.10.2021 saakka
https://areena.yle.fi/audio/1-50608812
Jari Hiekkapelto, Michael Alfonsi, Camilla Nylund, Alida Berti, Anton Saris
GIGLI-2017 Gaalakonsertti 3.12.2017 Savoy-teatteri
Jari Hiekkapelto ja Michael Alfonsi
Jari Hiekkapelto ja Alida Berti
Jari Hiekkapelto ja Anton Saris
Jari Hiekkapelto ja Camilla Nylund
Jari Hiekkapelto, Alida Berti ja Michael Alfonsi
Jari Hiekkapelto, Camilla Nylund ja Anton Saris
Francesco Benedetti, Gigli-seuran hallituksen jäsen.
Jari Hiekkapelto e Pierluca Trucchia, il Presidente dell'Associazione Gigli di Recanati
Gigli-palkinto 2017 myönnettin suomalaiselle sopraanolle, Camilla Nylundille.
Premio Gigli 2017 al soprano finlandese Camilla Nylund
Heikki Louko ja Jussi Uuksulainen
Asterio Tubaldi, il direttore di Radioerre Recanati, Signora Grazia, Signora Rita,
Helena Hakola-Louko, la presidente dell'Associazione Gigli di Finlandia,
Pierluca Trucchia, il presidente dell'Associazione Gigli di Recanati
Pirjo Kuusniemi Gigli-seuran varapuheenjohtaja
Vasemmalla Tuula Åberg Gigli-seuran hallituksen jäsen.
Torsten Brander, Pierluca Trucchia, Alida Berti, Helena Hakola-louko, Asterio Tubaldi
Gigli-laatan alla Helsingissä.
Ioan e Alida sotto la targa di Gigli a Helsinki.
Helena ja Alida Temppeliaukion kirkossa - nella Chiesa di Roccia a Helsinki.
Michael e Livia a Helsinki.
Camilla ja Anton Helsingissä.
Camilla Nylund
Camilla Nylundin haastattelu:
1. Miten Sinusta tuli laulaja ja oletko koskaan loistavan urasi aikana ajatellut ryhtyväsi johonkin toiseen ammattiin?
Olen aina laulanut. Pienestä asti. Laulaminen kuuluu eläämääni. En ole ikinä urani aikanani
ajatellut muuta ammattia.
2. Mikä on lempiroolisi ja miksi?
Lempiroolini on se rooli Mitä tällä hetkellä teen ja laulan. Täytyy olla paljon tekemistä lavalla!
3. Entä kuka on lempisäveltäjäsi?
Minulla on niin monta lempisäveltäjää, mutta Richard Strauss on kovin läheinen kun hän on
säveltänyt niin Ihanaa musiikkia sopraanolle!
4. Mitä teet vapaa-ajallasi?
Yritän tehdä liikuntaa, laittaa ruokaa, tavata ystäviä ja olla perheeni kanssa!
5. Mitä odotat tulevalta GIGLI-2017 Gaalakonsertilta?
Vihdoinkin jälleen laulaa italialaista musiikkia ja tavata uusia ihmisiä!
Anton Saris
Anton Saris, interview:
1. You have a notable career as an opera-singer but when did you decide to become one?
As I studied trombone at the conservatory the conductor of the choir recommended all first year students to be part of a voice study. I studied trombone and voice for one year. Then decided to become a singer because it was more fun..;)
2. Which is your favorite role and why?
Florestan in Fidelio of Ludwig van Beethoven because it suits my voice and I get to sing this fantastic aria in the opening Act 2.
3. Who is your favorite composer and why?
Puccini because of his gorgeous melodies and perfect orchestrations.
4. What does music mean to you and have you time for anything else on your free time?
I cannot imagine a life without music and I don’t sing more than about 20 evenings pro year so I have plenty of free time ;)
5. What are your expectations for the trip to Finland and the Gala Concert Gigli-2017?
It’s always nice to come to Finland to sing, I love Finland in winter when there is snow and I look forward to sing with my favorite soprano…
Alida Berti
Intervista di Alida Berti:
1. Tu hai già una bellissima carriera come cantante d’opera ma quando hai deciso di diventare cantante?
Ho iniziato gli studi del canto lirico a 19 anni, privatamente e per puro caso, visto che fino a quel momento le mie energie e il mio studio erano proiettate sulla danza e il pattinaggio artistico.
Un giorno dovetti coreografare Madama Butterfly di G. Puccini.... Rimasi rapita! Ballavo e cantavo le musiche di Puccini ogni giorno... Alla fine mi convizi a prendere lezioni di canto.
Proprio da questo episodio simpatico ha avuto inizio la mia carriera... Da allora Puccini e il Festival Pucciniano di Torre del lago mi sono stati vicino.
2. Qual è il tuo ruolo preferito e perché?
Ho amato tutti i ruoli che ho interpretato... Da quelli frizzanti come: Adina, Norina e Musetta a quelli drammatici: Violetta, Gilda, Liù, Lucia.... Confesso però che il personaggio di Liù mi sta veramente a cuore per la sua dolcezza, la sua forza e il suo coraggio.
3. Qual è il tuo compositore preferito e perché?
Non c'è un compositore che preferisco ad un altro...Sono tutti dei grandi geni che non finiscono mai di emozionarmi.
4. La musica, quale parte fa nella tua vita e che fai nel tempo libero?
Il destino ha voluto regalarmi il dono della voce ma ancorpiù quello di apprezzare, capire ed amare la musica in generale.
Mio marito è stato un ballerino classico, oggi coreografo, mio figlio studia clarinetto al liceo musicale, potete immaginare quanto la musica faccia parte di noi e del nostro quotidiano.
Nel tempo libero amo stare con la mia famiglia, comunicare con gli amici, trovare un po di serenità nel guardare la natura.
5. Che sono le tue speranze del viaggio in Finlandia e del Concerto di Gala GIGLI-2017?
Helsinki è una città che non ho mai visto e sono molto curiosa di scoprirla "almeno in parte" con voi,non vedo l'ora di conoscere Torsten ed Helena personalmente.
Beniamino Gigli è uno dei cantanti che prendo sempre come riferimento per lo studio della bellezza del fraseggio e il tecnicismo. Sono onorata di poter fare un concerto in sua memoria e vi ringrazio per questa bellissima opportunità.
Michael Alfonsi
Intervista di Michael Alfonsi:
1. Sei stato scelto come voce solista della Cappella Sistina già in tenera età: quando hai deciso di diventare cantante?
La mia grande fortuna è stata quella di aver iniziato la mia carriera professionale quale voce solista di Giovanni Paolo II: in quel periodo ricorreva il centenario dell'opera Tosca e a Roma venne indetta una lunga selezione per affidare il ruolo del "Pastorello" ad un bambino che avrebbe dovuto cantare al fianco di Luciano Pavarotti, sotto la regia di Zeffirelli e direzione di Placido Domingo. Vinsi quella selezione. Durante le prove al Teatro dell'Opera di Roma mi emozionai molto per la musica di Puccini e soprattutto per la magia che il Teatro può trasmettere nell'animo puro e sensibile di un bambino che non vi era mai entrato prima: in quel momento decisi di voler cantare! Pavarotti fu d'aiuto e d'incoraggiamento in questo: infatti dopo avermi ascoltato predisse che da grande, dopo lo sviluppo della mia voce, avrei cantato come tenore. Ebbe ragione!
2. Qual è il tuo ruolo preferito e perché?
Solitamente il mio ruolo preferito è quello che canto ed affronto al momento, non ho una preferenza vera e propria: ci sono stati dei compositori e dei librettisti così geniali ed è difficile anche fare una classifica di quale opera o ruolo io preferisca. Indubbiamente, per inlcinazione del mio carattere, preferisco ruoli romantici ad esempio Mario Cavaradossi (Tosca), Werther, Rodolfo (Boheme), Des Grieux (Manon Lescaut), Riccardo (Un ballo in maschera), etc.
3. Qual è il tuo compositore preferito?
Sicuramente Puccini è al primo posto (è anche l'autore eseguo più spesso), seguito dal genio di Busseto: Verdi. Amo moltissimo anche la musica di Mascagni (del quale ho anche inciso vari dischi), Giordano e Massenet.
4. La musica, quale parte fa nella tua vita e che fai nel tempo libero?
La musica ricopre la quasi totalità di ciò che sono: infatti sin dalla tenera età ho sempre fatto questa professione e non saprei fare altro. La musica è cresciuta con me ed in me negli anni. E' un cammino difficile di ricerca e studio che non termina mai: non si riduce al solo momento della performance artistica o al momento dedicato allo studio. E' una ricerca continua, anche nel pensiero, nella quotidianità delle altre cose. Per chi intraprende questa strada professionale, c'è sempre una relazione della realtà che viviamo, con il canto e la musica: almeno per me è così.
5. Che sono le tue speranze del viaggio in Finlandia e del Concerto di Gala GIGLI-2017?
Poter cantare in una terra come la Finlandia è un onore doppio: infatti è la prima volta che partecipo ad una performance in questa stupenda terra, soprattutto partecipare in nome di Gigli è un piacere riservato a pochi del quale ringrazio sin da ora l'Associazione Gigli di Helsinki per l'invito gradito. Avevo già avuto il piacere di cantare in memoria di Beniamino Gigli qualche anno fa a Recanati, ma questa volta sono doppiamente emozionato, visto che Gigli è tra i miei tenori preferiti, se non il preferito. In Italia c'è un proverbio che recita "non c'è due senza tre", quindi spero che ci sarà presto una terza occasione, in memoria del grande tenore di Recanati.
Jari Hiekkapelto
Jari Hiekkapellon haastattelu:
1. Onko laulajien säestys intohimosi ja vaatiiko se jotain tiettyjä ominaisuuksia pianistilta?
- On! Täytyy olla korvat ja silmät auki ja mielellään melko kiltti ihminen.
2. Mikä on lempiteoksesi?
Aina joku työn alla olevista – juuri nyt Taikahuilu jota valmistelen Vaasan Oopperan Mozart-konserttiin.
3. Entä kuka on lempisäveltäjäsi?
Beethoven.
4. Mitä teet vapaa-ajallasi?
Liikun ja luen.
5. Mitä odotat vuoden 2017 Gigli-konsertilta?
Odotan taas inspiroivaa matkaa italialaiseen repertuaariin ja kieleen kansainvälisessä seurassa.
GIGLI-2017 Concerto di Gala
3.12.2017 alle ore 17 Teatro Savoy, Helsinki
Alida Berti, soprano:
Michael Alfonsi, tenore:
Anton Saris, tenore:
Camillan Nylundin videohaastattelu:
Esiintyjät loppukiitoksissa, vasemmalta: Ludovica Gasparri, Laura Pyrrö, Mario Leonardi, Kristian Lindroos, Markus Suihkonen ja jari Hiekkapelto.
Torsten Bramderin palkitseminen.
Gigli-2016 Gaalakonsertti
Gigli-palkinto 2016 Mario Leonardi
Gigli-palkinto 2016 Torsten Brander
________________________________________
KAHVIKONSERTTI 31.1.2016 - 100 vuotta Rina Giglin syntymästä
Tule mukaamme viettämään italialaistyyppistä pikkujoulua ja juhlistamaan samalla seuramme 30-vuotista taivalta. Juhla pidetään lauantaina 28.11.2015 klo 17.00 alkaen Lyceumklubin huoneistossa Kruununhaassa, osoite Rauhankatu 7 E.
Seura täytti 26.2.2015 kunnioitettavat 30 vuotta. Juhlan kunniaksi pidettiin 1.3. Helsingin Savoy-teatterissa juhlakonsertti, jossa lauloivat italialaiset vieraat: sopraano Wilma Vernocchi, mezzosopraano Paola Cacciatori ja tenori Emanuele Servidio. Suomea edustivat sopraano Tiina-Maija Koskela ja basso Mika Kares. Laulajia säesti Liisa Pimiä.
Konsertti pidetään Helsingin Savoy-teatterissa (os. Kasarminkatu 46─48) sunnuntaina 1.3.2015 klo 17. Konsertilla juhlistetaan myös Giglin syntymää, josta on tänä vuonna tullut kuluneeksi 125 vuotta.
Juhlakonsertin esiintyjät tulevat Italiasta ja Suomesta. Italiaa edustavat tenori Emanuele Servidio sekä mezzosopraano Paola Cacciatori. Suomalaiset laulajat ovat sopraano Tiina-Maija Koskela (Lauritz Melchior -kilpailun voittaja 2014 Tanskassa) sekä maailmanuraa tekevä basso Mika Kares. Laulajia säestää entiseen tapaan Liisa Pimiä (piano).
Konsertin liput maksavat: 37 € normaali lippu / 27 € väh. 10 h. ryhmät / 18 € opiskelijat, varusmiehet, työttömät ja lapset alle 16 v. Lisäksi tulee Lippupalvelun toimituskulu 2,50 €/lippu, joka peritään muissa Lippupalvelun pisteissä, paitsi Savoy-teatterilta ostettaessa.
Konsertin yhteydessä julkistetaan myös seuran historiikki "Bel Canton juhlaa!". Kirjoja on myytävänä hintaan 25 €. Seuran jäsenet saavat kirjan jäsenetuna, lisäkappaleet maksavat 20 €.