Wilma Vernocchi, sopraano

vern01

Wilma Vernocchi aloitti laulunopintonsa professori Nora Motta Pondederan kanssa ja sopraano Lina Pagliughin rohkaisemana opiskeli Pesaron Rossini- ja Bolognan (1962) Martini -konservatorioissa. Tultuaan valituksi La Scalan yhteydessä toimivaan oopperalaulajien täydennyskoulutuskeskukseen, hän opiskeli oopperaohjelmistoa vaikutusvaltaisten maestrojen ja orkesterinjohtaji-en johdolla (1966).

Vuodesta 1966 vuoteen 1970 hän samanaikaisesti opiskelunsa kanssa osallistui lukuisiin kansallisiin ja kansainvälisiin laulukilpailuihin, jotka oli omistettu oopperan toivoille. Hän voitti 12 ensimmäistä palkintoa, joiden ansiosta hän debytoi Milanon Teatro Nuovossa 1966 Cimarosan oopperassa Salainen avioliitto (Carolina) ja sen jälkeen Sofian valtionoopperassa La bohémen Mimìnä. Kritiikki oli imartelevaa; kuuluisa kriitikko Eugenio Gara kirjoitti artikkelinsa lopuksi: ”…nuori Wilma Vernocchi on syntynyt vakavissaan teatteria varten ja hänestä tullaan uudelleen puhumaan”. Hän edusti Italiaa Tokion toisessa maailmanlaajuisessa Madama Butterfly -kilpailussa ollen kaikkein nuorin osanottaja. Hän voitti ensimmäisen palkinnon parhaasta Butterflyn esityksestä ja tulkinnasta (1970). Japanissa, jossa hän on laulanut useimmiten, hänelle on omistettu puutarha Nagasakin historiallisessa Grover Parkissa, jossa kohoaa Madama Butterflyn monumentti.

Japanissa saavutettu menestys johti hänen viralliseen debyyttiinsä Milanon La Scalassa Lemmenjuoman Adinana Luciano Pavarottin kanssa (1972). Seuraavana vuonna hän esiintyi Miminä Parman Teatro Region La bohèmessa Josè Carrerasin ja Katia Ricciarellin kanssa.
Wilma Vernocchi on laulanut La Scalassa viidentoista peräkkäisen vuoden ajan päärooleissa vuorotellen italialaisten teattereiden ja oopperalaitosten esi-tyksissä kuten Napolin San Carlo, Maggio Musicale Fiorentino, Veronan Are-na, Bolognan Teatro Comunale, Emilian maakunnan teatterit, Pariisin ooppera, München ooppera, Zürichin ooppera, Salzburgin musiikkijuhlat, joissa hän tulkitsi laajaa repertoaaria Monteverdistä italialaiseen buffa-oopperaan ja 1800-luvun klassiseen oopperaan.

Häntä kiinnosti myös moderni ohjelmisto ja hän on tulkinnut aikalaisten kuten Hindemithin ja Madernan tuotantoa. Hänet ovat pyytäneet oopperoidensa tul-kiksi myös Franco Mannino ja Nino Rota.

Hän on työskennellyt mm. seuraavien orkesterinjohtajien kanssa: Claudio Ab-bado, Maurizio Arena, Oliviero de Fabritiis, Francesco Molinari-Pradelli, Giu-seppe Patanè, Nino Sonsogno, Antonino Votto sekä ohjaajien kuten Wallman, Strehler, Bolognini, De Simone, Maestrini, Sbragia, Villar.

Hänen rinnallaan ovat esiintyneet taiteilijat kuten Bergonzi, Bumby, Corelli, Caballé, Cossotto, Cappucilli, Domingo, Di Stefano, Bruscantini, Labò, Panerai. Hän teki v. 1973 turneen Kauko-itään Maria Callaksen ja Giuseppe Di Stefanon kanssa, josta todistaa valokuva Renzo Allegrin kirjassa ”Callas by Callas” (Mondadori 1977).

Ensimmäisenä italialaisena taiteilijana esiintyminen konserteissa ja oopperois-sa Manilan uudessa kulttuurikeskuksessa, johti siihen, että hänelle järjestettiin uusi Madama Butterflyn tuotanto vuodesta 1973 vuoteen 1984. Vernocchi on harjoittanut konserttitoimintaa eri radioyhtiöissä kuten Belgian Radio BRT, Japanin NHK ja Italian RAI TV. Hän on ideoinut ja johtanut televisiolähetykset ”Ooppera salongissa” (Globo TV 1980) ja sarjan ”Ooppera tänään” Italian radiossa (1990). Hän on pitänyt seminaareja italialaisen oopperan tekniikasta ja tulkinnasta Kiinassa Pekingin ja Shanghain oopperoissa (1992) ja lukuisia kertoja Japanissa Nagojan Kaunotaiteiden yliopistossa ja Tokion ”Fuchu-no-mori”-teatterissa (1998). Riccionen kaupungille hän on toteuttanut ja johtanut kansainvälisen seminaarin ”Vacanze in lirica” jo kahdeksannen kerran. Wilma Vernocchi on kuulunut Milanon La Scalan museon hallitukseen 1989–1996. Taiteellisesta urastaan ja opetustoiminnastaan hän on saanut Italian tasavallan ansioritarikunnan kunnianosoituksen Grande Ufficiale (Suurupseeri). Tällä hetkellä hän harjoittaa aktiivista konserttitoimintaa ja on laulun dosenttina Bolognan G.B. Martini -konservatoriossa.